Elossa...

...koska olen tullut yhdeksi villasukkieni kanssa

...koska olen vienyt peittoni mukavuusasteen
kokeilun äärimmilleen lähes kellon ympäri

...koska olen niistänyt jo niin kauan, että uskon
ainakin nenäni pienenneen

...koska lääkitys on sopivasti itse määrätty ja vinksallaan

...koska kotivaatteet ovat toinen ihoni

...koska kissa on pitänyt minulle hyvää seuraa
tunkien syliini 24/7

...koska olen valaistunut Pauli Kohelon viisaudesta

"Sielun peili.
Sinne katso.
Keskity.
Noin.
Ei sinne!
Se on peilin viereen
maalarinteipillä kiinnitetty ravikuponki."
Pauli Kohelo, Ohessa tilinumeroni, s. 29

"Sinä, joka pimeydessä vaellat.
Sinä, joka valkeudesta häikäistyt.
Sinä, joka et osaa päättää, tule minun tyköni.
Minulla on sekä taskulamppu että aurinkolasit."
Pauli Kohelo, Ohessa tilinumeroni, s. 31

"Katsoin aurinkoon.
Katsoin kuuhun.
Katsoin silmiisi.
Katsoin tiliotteen.
Ei perkele.
Katsoin takaisin aurinkoon."
Pauli Kohelo, Ohessa tilinumeroni, s.32

***

Olen maailman huonoin sairastaja, mikä johtunee siitä, että olen harvoin sairas. Eräässäkin työhaastattelussa kysyttiin päiviä, kuinka usein olin ollut kipeä edellisenä vuonna, eikä sitten uskottu nollavastaustani. En osaa olla paikallani ja vain keskittyä itseni paranteluun. Aina on jotakin tehtävää, jotakin, mikä on jäänyt kesken tai tulisi aloittaa. Onneksi tällä kertaa kesken oli Pauli Kohelon kirja Ohessa tilinumeroni. Sopiva kyynisyys ja kettuilu kävivät mainiosti räkäpään päivään. Keskenhän se ohut kirja on edelleen. Piti säästää sitä, vaikkei se varmastikaan ole maailmankirjallisuuden kätketty helmi. Mutta hyvät röhönaurut siitä saa.

"Untamosta huomasi heti, että hän oli kokijan ja näkijän yhteinen lapsi. Muiden leikkiessä hiekalla ja kivillä Untamo istui syrjässä ja luetteli pitkän litanian kansainvälisiä traktorimerkkejä ja vihelteli Lapin kesän melodiaa."
Pauli Kohelo, Ohessa tilinumeroni, s. 13

"Aurinko. Maa. Kuu. Vesi.
Elementit joiden kanssa elämme.
Eilen tuli lisää elementtejä.
Talotehtaalta.
Ihmispolo menee sekaisin."
Pauli Kohelo, Ohessa tilinumeroni, s.69

"Ole ihminen.
Perttikin on."
Pauli Kohelo, Ohessa tilinumeroni, s.68

***

In English:
Spent the day at home cause
the flue just got worse.
Luckily I had a terribly funny
book to read, wooly socks
to keep my feet warm and
my cat to keep me purrrrrrfect
company.

***

2 kommenttia:

Riehu said...

Kiitti vinkistä, nuo runot kyllä miellyttivät kovasti meikäläistä. :D Toivottavasti sairastelu alkais hellittää pian!

Hanstu said...

Riehu: Ole hyvä :D Runoja ei kirjassa ole kuin kahdessa kohtaa, eihän hyvää saa olla liikaa. Kirja pilkkaa aika suoraan Paulo Coelhon Alkemistia ja minä myhäilen innoissani, sillä jostain kumman syystä en vain ymmärtänyt, miksi ihan ookoo kirjaa hypetettiin niin kamalasti :)

Mitä sairasteluun tulee, mulla on nyt tosi hot puhelinääni, enkä viitsinyt enää jäädä kotiin makaamaan, joten toimistolla ollaan taas... kiitos tsempistä!

Post a Comment