Käännytetty

Vielä viime viikkoon saakka kuuluin niihin ihmisiin, jotka kulkivat eräiden kumitossujen ohi ilman minkäänlaisia sydämentykytyksiä. Olin Converse-neitsyt. Ihan tyytyväinen sellainen, sillä parhautta minulle ovat ballerinat – kaikissa sateenkaaren väreissä. Niiden kanssa on tullut vehdattua jo vuosien ajan.

Osittain väliinpitämättömyyteni Converseja kohtaan johtui ylä-asteen pikkuisista traumoista. Tuolloin ymmärsin, että koon 39 jalka on iso verrattuna suloiseen 37 tassuun. Jalkojeni kasvu oli pituuskasvua edellä, ja pian opin valitsemaan kenkämallin sen mukaan, miten saisin taiottua typerät jalkani näyttämään edes pikkuisen pienemmiltä. Olin aika varma, että pitkät ja kapoiset Converset saisivat aikaan sen saman kamalan tunteen, kuin eräät talvikenkäni vuonna 1997. Silloin minua vanhempi tyttö kommentoi räpylöitäni mieltä ylentävällä lauseella: "Siis kuinka isot jalat sulla oikeen on?".

Toisinaan sitä kaipaa vaihtelua. Toisinaan sitä myös ymmärtää, että matkassa kuuluisi olla mukana myös hyvät kävelykengät. Varsinkin siinä vaiheessa, kun tajuaa suhteen ballerinojen kanssa muuttuneen aikamoiseksi hankaukseksi. Olenhan ollut ennenkin väärässä. Kuten silloin, kun välttelin mustaa väriä.

Silloin kokomustat Converset näyttävät hurjilta rakastajilta. Juuri sellaisilta, joiden kanssa voisi jaksaa vähän pidempään – ainakin parin korttelin verran, ellei jopa kolmenkin. Silloin vuonna 1997 loukatut jalkanikin saavat mielettömän mielihyväryöpyn, kun jalka sujahtaa sujuvasti kokoon 38,5! Koolla on väliä. Se voi yhdessä mustan värin kanssa aiheuttaa lähes täydellisen kääntymyksen.

***

In English:
For years I believed that Converse shoes
just aren't my cup of tea. And yet again
I had it all wrong. They're nice.
They're all black. And man, they were
so much cheaper in Japan!

***

5 kommenttia:

Duussi said...

Hyvä valinta! Once you go black (Converse) you never go back ;)

Noissa on tosiaan sen verran väljä mitoitus, että voi ottaa kokoa tai puolikasta pienemmän kuin normaalisti.

Mulla ihan sattuu sieluun, kun katselen kenkätelineessä uikuttavia Conversejani. Tule jo kevät ja sulat kadut!

Hanstu said...

Duussi: Kiits :D Niin tässä tais käydä... Ovat niin kovin mukavat jalassa! oi voi. Oliko tää pikkuisen pienempi koko joku yleinen fakta? Höh. Mä jo kuvittelin tassuni pienentyneen mystisesti :D

Mä niin arvasin, että oot Converse-naisia! Kyllä niitä kenkiä voi ulkoiluttaa jo, vuodenajat on vain salaliitto, jonka turvin väitetään, että jotkut vaatteet on käyttökelpoisia vaan määrättynä aikana. Niitten kanssa kävely on vaan toistaiseksi vähäsen liukasta :D

Riehu said...

Voi, tervetuloa Converse-kerhoon, ei oo paluuta siitä kerhosta. :) Mä rakastan syvästi mustia Conversejani ja kevättä oottaa kaapissa ruudulliset ja yhet vaaleanpunaset söpöläiset...mä en viiti vielä iskeä jalkaan, kun en kestä että räpylä kastuu...

tiinamaria said...

Mun limet Converseni on jo pari vuotta pölyttyneet laatikossaan. Syynä vähän kapoinen lesti tai sitten joku voisi amputoida mun pikkuvarpaat (monesti olen miettinyt että tuo voisi olla paras vaihtoehto, niin monilta tuskilta ja rakoilta olisin säästynyt ilman niitä).

Hanstu said...

Riehu: Kiitoksia :) Heti näiden oston jälkeen aloitin niiden kaikkien sateenkaarenväristen, ruudullisten ja pilkullisten Conversejen kuolaamisen, mutta jätin ne kuitenkin kaikki Japaniin :D Kylmännihkeät keväträpylät ovat kyllä aika inhottavat. Niiden välttämiseksi hypinkin koomisesti lätäkköjen yli. Eli hypin about koko ajan :D

Tiinamaria: Oi. Limet! Mulla taas isovarvas on se amputointia kaipaava kaveri :( Ilman sitä mulle menis paljon pienemmät ja söpömmät kengät. Aina. On noi tyhmänpituset varpaat vaan sellasta vääryyttä, että... :S

Post a Comment